Wanneer bel je de huisartsen spoedpost?

De huisartsen spoedpost bel je in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen als je dringend medische zorg nodig hebt. Er is dus sprake van spoed. Toch krijgen de huisartsenposten in Brabant op piekmomenten te maken met telefoontjes die hier eigenlijk niet thuishoren. Met als gevolg overbezette telefoonlijnen, lange wachttijden en het risico dat echte spoedgevallen niet meteen de hulp krijgen die zij nodig hebben. De nieuwe website www.wanneerbelikdehuisartsenspoedpost.nl moet bij de Brabantse inwoners meer bewustzijn creëren over wanneer je de huisartsenpost belt.

Wat is spoed eigenlijk? Misschien vindt de één een blauwe teen heel erge spoed en belt de ander pas wanneer hij niet meer op z’n been kan staan. Een blauwe teen is vervelend, maar absoluut geen reden om te bellen naar de huisartsen spoedpost. Volgens huisartsen betekent spoed: wanneer het medisch gezien ongewenst is om met je klacht te wachten tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts. Als je twijfelt of er sprake is van spoed, dan is het handig om eerst te kijken op www.moetiknaardedokter.nl of www.thuisarts.nl. Deze websites geven betrouwbare informatie over gezondheidsklachten en ziektes.

Huisarts Willem Schopman noemt het een ‘maatschappelijke trend’ om op zelfgekozen tijdstippen te krijgen wat iemand verlangt. Hij neemt de supermarkt als voorbeeld. “Daar kun je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat terecht voor al je boodschappen. Mensen gaan ervanuit dat de huisartsen spoedpost hetzelfde werkt: op welk tijdstip diegene ook belt, hij verwacht in de avonduren dezelfde hulp als overdag.”  

Bij de huisartsenposten in Noord-Brabant is het mede hierdoor ongekend druk. De triagisten aan de telefoon kunnen de drukte aan de telefoonlijnen amper aan. Bovendien is personeel moeilijk te vinden. Ook de huisartsen hebben last van de toenemende werkdruk. Deze problemen spelen niet alleen in Noord-Brabant, maar in heel Nederland.

“Doordat de huisartsen spoedposten soms overspoeld worden met telefoontjes, ontstaan er wachttijden aan de telefoon. Langer dan nodig. We willen voorkomen dat de echte spoedvragen daardoor te lang moeten wachten”, aldus Rowan Boeijen, communicatieadviseur bij Huisartsenposten Oost-Brabant. Dat vonden de andere huisartsen spoedposten in Noord-Brabant ook. De communicatieadviseurs sloegen de handen ineen om een communicatiecampagne voor te bereiden. De website www.wanneerbelikdehuisartsenspoedpost.nl en een social mediacampagne met informatieve verhalen moet bij de Brabantse inwoners meer bewustzijn creëren over wanneer je de huisartsenpost belt en wanneer je beter kunt wachten tot het eerstvolgend spreekuur van je eigen huisarts. Rowan: “Ik ben trots op de samenwerking tussen de vijf Brabantse huisartsen spoedposten en de ondersteuning van het bureau Netwerk Acute Zorg Brabant (NAZB). Wekelijks vergaderen we over de voortgang. Het is echt een Brabantbreed initiatief. Laat dit een mooie bijdrage zijn aan het verlagen van de druk op de telefoonlijnen van de huisartsen spoedposten.”

Samen verder als PrimaCura Huisartsenzorg Midden-Brabant!

Lees verder »