Een website die past bij je praktijk
“Vanuit de behoefte om meer mogelijkheden te hebben om zélf informatie aan te passen op de website van onze huisartsenpraktijk hebben wij gebruik gemaakt van het aanbod van Prima Digitaal. In de basis krijg je een standaardwebsite, die je helemaal kunt aanpassen naar je eigen wensen en naar de uitstraling die past bij jouw praktijk”. Aan het woord is Silvie Wijngaarde, coördinerend doktersassistente in de praktijk aan de Waalwijkse Verwielstraat.
Gebruikersgemak voorop
“Samen met de huisarts en praktijkmanager heb ik nagedacht over de inhoud en uitstraling van de nieuwe praktijkwebsite. Met de huisarts heb ik vooral gekeken naar het medisch-inhoudelijke. En met de praktijkmanager heb ik nagedacht over bijvoorbeeld hoe we onze bereikbaarheid wilden weergeven of de manier waarop we het proces rondom onvrede of klachten in de website wilden stroomlijnen.”
Geen ICT achtergrond nodig
“Je hoeft geen ICT achtergrond te hebben om thuis te geraken in het systeem waarop de website draait. Aan de hand van een aantal screeningsvragen leg je snel en simpel een basis. Bovendien is de leverancier heel toegankelijk en benaderbaar. Als je ergens mee zit, kun je je vragen gemakkelijk stellen..”
Uitstraling die bij ons past
“Het is ons gelukt om een website op te leveren die naadloos aansluit bij de uitstraling van onze praktijk. Persoonlijk en aansprekend dus. In totaal heb ik ongeveer anderhalve werkdag nodig gehad om tot dit resultaat te komen. Handige formats helpen je in dit proces. En door snel te schakelen tussen voor- en achterkant van het systeem kun je gemakkelijk zien hoe je inspanningen er in werkelijkheid uit gaan zien.”
Digitalisering helpt je verder
“Zo’n website ondersteunt de werkprocessen in je praktijk. Doordat er bijvoorbeeld koppelingen mogelijk zijn met ‘Uw zorg online’ of doordat patiënten op een laagdrempelige manier via een e-consult een vraag aan de huisarts kunnen stellen en daarbij foto’s kunnen meesturen. Of een vraag kunnen stellen over de betekenis van labuitslagen. Doordat de inlog met Digid verloopt, weet je ook nog eens zeker dat je alles volgens de privacyregels doet. Hierdoor kunnen arts en assistenten dit soort vragen oppakken tussen afspraken en administratie door, op een zelfgekozen moment. ”
“Het enige bezwaar dat wij in het proces hebben gehad, is de informele aanspreekvorm binnen het systeem. Het is dus ‘je’ en ‘jij’. Terwijl wij in onze praktijk gewend zijn onze patiënten met ‘u’ aan te spreken. Er was geen keuze om het anders te doen. Misschien dat meer ruimte hierin zou helpen om ook andere praktijken mee te krijgen in deze vorm van dienstverlening.”
Aanbevelen?
“Ik zou ook andere praktijken aanraden gebruik te maken van dit aanbod. Met als belangrijkste motivatie de gemakkelijke en in tijd behapbare implementatie, de gebruikersvriendelijkheid zowel in het beheer als voor onze patiënten én de manier waarop je de stijl die je met je praktijk nastreeft kunt doorvoeren: in kleuren en foto’s. Bovendien zie ik nu wij de website zelf geïmplementeerd hebben dat we regio-breed een bepaalde uitstraling kunnen neerzetten. Als we dit allemaal zelf hadden moeten inkopen, bedenken en uitvoeren, dan hadden we heel wat wielen moeten uitvinden.”