Anders Denken, Anders Doen, hoe hebben collega's dat in de praktijk aangepakt? Tevreden patiënten, meer werkplezier voor zorgprofessionals, meer eigen autonomie, hoe lukt dit allemaal?

Het verhaal van Huisartsenpraktijk Horus in Tilburg:

Persoonsgerichte zorg, hoe dit handen en voeten te geven in de praktijk

"De eerste stap was het volgen van een aantal leuke en ook hele praktische scholingen over persoonsgerichte zorg, positieve gezondheid, individuele behandelplannen en zelfs videobesprekingen over verrichte consulten bleef de implementatie in de praktijk achter. Een reden hiervoor was onder andere dat niet iedereen die werkzaam is in de praktijk (bijvoorbeeld onze assistentes) deelnam aan de scholingen.

Een volgende stap hield  de begeleiding door een coach op de werkvloer in, waarbij alle zorgverleners aanwezig waren. De eerste avond zijn we vooral bezig geweest met het concept positieve gezondheid van Machteld Huber. Om uit de rol van de zorgverlener te komen en in de rol van de patiënt te kruipen heeft iedereen zijn persoonlijke spinnenweb ingevuld." 

Positive Health gespreksinstrument spinnenweb, download de PDF voor gebruik in de praktijk.

"Daarna zijn we de reis door de praktijk vanuit de patiënt doorgelopen. Vanaf de start per telefoon, internet afspraak, baliecontact tot advies, consult en behandeling. Uiteraard hebben we de door patiënten ingebrachte punten uitgebreid in meegenomen. Daar volgden verbeterpunten uit en die werden doorgevoerd. De evaluatie en borging van deze punten komt steeds terug op de dagstart en de praktijkoverleggen."

Op de tweede avond was de vraag aan alle medewerkers om een veranderwens voor het team te formuleren, om er meer te kunnen zijn voor de patiënt en zelf fijner te kunnen werken. In kleine groepjes werden de wensen besproken en daarna plenair teruggekoppeld met steeds de cirkel van vragen: Hoe is het nu? Wat is je veranderwens? Wat zou jij kunnen doen? Wat ga je doen?

"Het gaf veel inzichten in elkaars werkzaamheden en waar mensen tegenaan liepen. Daardoor zagen we de concrete kansen om zaken aan te passen. Die mogelijkheid was er natuurlijk altijd al. Ons motto is tenslotte: als je denkt dat het beter of handiger kan, laten we het proberen. Maar in de dagelijkse hectiek blijven dingen toch vaak gaan hoe het altijd gaat. Door dit op te schrijven en ook meteen verantwoordelijkheid te geven aan de bedenker van het idee hopen we het toch nog beter voor iedereen te maken."

De flipovers met veranderwensen hangen in de lunchruimte, om ze op het netvlies te houden. En éénmaal per week, tijdens de dagstart, bespreken we ze.