Patiëntenportaal biedt aanknopingspunten om te moderniseren

23 juni 2025

“Vanuit de behoefte om onze patiënten meer ruimte te geven om zelf online dingen te regelen én in onze praktijk onze tijd op een gerichtere manier in te zetten, zijn we in januari van dit jaar begonnen met de implementatie van onderdelen van het patiëntenportaal.”Aan het woord zijn huisarts Piet Lodewijks en doktersassistente Conny Marijnissen van huisartsenpraktijk Lodewijkx in gezondheidscentrum Reeshof. 

 

Werkprocessen moderniseren 

Piet vertelt: “In een tijd waarin we te maken hebben met krappe bezetting én de wens om de werkprocessen in onze praktijk te moderniseren, zag ik direct de meerwaarde om het patiëntenportaal in te zetten. De omstandigheden en de bereidheid om anders te organiseren waren bovendien ook nog eens gunstig, omdat we nét een nieuw team van doktersassistenten aan het vormen waren.” 

Iedereen meenemen in de verandering 

Conny vult aan: “In onze werkoverleggen hebben we besproken op welke onderdelen van het patiëntenportaal we wilden inzetten. Wij hebben ervoor gekozen om alle onderdelen in te zetten, behalve zelfmetingen. Met elkaar hebben we goede werkafspraken gemaakt. En ook naar patiënten toe hebben we onze nieuwe manier van werken aangekondigd.” 

“Wat we direct merkten na de implementatie is dat de kwaliteit van onze dienstverlening verbetert. Om een voorbeeld te noemen: de patiënt online recepten laten bestellen is minder foutgevoelig dan de patiënt zijn recept in laten spreken via de receptenlijn. Ook krijgen we minder telefoontjes en het aantal fysieke afspraken nam af. Het maakt dat we als doktersassistentes meer ruimte krijgen voor  andere taken. Zo kunnen we het aantal spreekuren uitbreiden, kunnen we ons verder specialiseren in digitalisering en kunnen we LEAN projecten opzetten.”

Vaardige patiënten en vooruit kijken 

“En de patiënten worden er ook blij van”, vertelt Piet. We zien dat ruim tachtig procent van onze patiënten inmiddels gebruik maakt van Mijn Gezonheid.Net. Mijn tip voor collega’s is om niet angstig te zijn dat patiënten zo’n overstap niet aankunnen. Je denkt misschien vooraf dat leeftijd, sociale status of taal een nieuwe manier van werken in de weg zit. Maar bij ons blijkt écht dat dat niet klopt.” 

“De assistentes helpen patiënten op weg voor wie digitalisering lastiger is. En dat maakt dat ook deze patiënten zich gehoord en geholpen voelen en een volgende keer zelfstandig hun weg vinden. Nu onze implementatie zo goed is verlopen, kijken wij al vooruit. Zo zouden we heel graag ook nog een digitale triage-tool toevoegen, zodat we onze patiënten nóg beter kunnen helpen. VCare is daar nog mee bezig. Van mij zouden die innovatieprocessen nog wel wat sneller mogen gaan.”