PrimaCura | MTVP Anders Luisteren in de spreekkamer

Datum
maandag 27 mei 2024
Training
12:30u - 17:30u
Maaltijd
Nee
Locatie
PrimaCura, Lage Witsiebaan 2a, Tilburg
Accreditatiepunten
4 punten LHV
Doelgroep
Huisartsen, Waarnemers
Kosten
€ 285,00 - Standaard
€ 285,00 - K&I Hoog tarief
€ 285,00 - K&I Laag tarief / lid
€ 285,00 - Medewerker PrimaCura

Anders Luisteren is een nieuwe vaardigheid voor huisartsen waarmee je snel en doeltreffend duidelijk krijgt wat voor je patiënt belangrijk is. Je leert om niets te doen, totdat je zeker weet dat de oplossing aansluit bij de behoefte van je patiënt. Dat scheelt kostbare consulttijd en geeft veel plezier en voldoening. Je levert een belangrijke bijdrage aan iemands welzijn.

Leerdoelen:
In de training ga je oefenen met het benoemen van gevoelens en behoeftes die je hoort in het verhaal van een patiënt.
Je leert tussen de regels door luisteren en vriendelijk te onderbreken om de aandacht naar de kern te brengen.
Je gaat de kracht van empathie inzetten door zelf te ervaren hoeveel flexibiliteit en creativiteit er ontstaat als iemand gehoord en begrepen wordt.
Je leert hoe je een lastig gesprek om kunt buiten naar een verbindend gesprek en hoe je ingrijpende verandering teweeg brengt in de overtuigingen van de patiënt.
Ten slotte leer je ook pas in actie te komen als je de kern van het probleem op tafel hebt.

Inhoud
De training Anders Luisteren in de spreekkamer heeft met een kleine verandering veel positieve effecten op het plezier en effectiviteit van je spreekuur. Je komt tot de kern van en het probleem en helpt bij het verwoorden van de belangrijkste waarden van de patiënt. Doelgericht. Dat scheelt tijd, geeft energie en helpt de patiënt een grote stap verder. Je zorg heeft een grote meerwaarde op het welzijn van de patiënt. Dat geeft voldoening.

 De training Anders Luisteren helpt je met: 

  1.  Meer tijd voor de patiënt: je voorkomt extra consulten, want een patiënt is gehoord, begrepen en tevreden. Bovendien dring je sneller tot de kern door de juiste vragen te stellen. Dat scheelt tijd en energie.
  1.  De juiste zorg op de juiste plek: als je weet wat iemand belangrijk vindt, dan sluit de oplossing aan bij het probleem. Dat voorkomt onnodige onderzoeken, doorverwijzingen en andere vormen van symptoombestrijding.

  2.  Initiatief bij de patiënt om zelf aan gezondheid te werken: door in contact te komen met zijn eigen behoefte groeit het oplossend vermogen. Een gemotiveerde patiënt is therapietrouw, bereid om gewoontes aan te passen en is prettig om mee samen te werken. 

  3. Een prettige arts-patiënt relatie waarin je samen beslist: je kunt pas effectief beslissen als je allebei weet waar de patiënt naar streeft, wat de mogelijkheden zijn die passen bij de behoefte en als je beide volledig achter het beleid staat. Je samen inzetten voor hetzelfde doel geeft energie, voldoening en het mooiste resultaat.

  4. Meer werkplezier: je levert zinvolle, effectieve zorg en dat geeft enorm veel plezier en voldoening. Je bent van betekenis want je adviezen sluiten aan bij wat de patiënt nodig heeft. Ze worden opgevolgd en dragen bij aan levenskwaliteit. De patiënt is dankbaar voor je luisterend oor en gaat actief aan de slag. Die dankbaarheid en motivatie geven veel werkplezier!

Praktische informatie:
12.30 inloop met broodje
13.00 start
17.30 einde
Bestaat uit één bijeenkomst.
Deze nascholing is dus ook voor je waarnemer/hidha.
Er is geen zelfstudie nodig en eventuele voorbereiding word je van te voren opgestuurd.
Let op: voor deze scholing kun je je kosteloos afmelden tot 25 april 2024