Naar de huisarts of niet? Deze websites en apps helpen u verder

17 maart 2023

“Bij echte spoed belt u 112. Bij een acute vraag over uw gezondheid belt u de huisartsenspoedpost”, vertelt Valentijn. De huisartsenspoedpost is er voor acute vragen over uw gezondheid buiten de openingstijden van de huisarts. Dus alleen voor klachten die niet kunnen wachten tot het volgende spreekuur van uw eigen huisarts. Als u de huisartsenspoedpost belt, krijgt u een triagist aan de lijn - het eerste aanspreekpunt van de huisartsenspoedpost. Valentijn: “We staan patiënten te woord, geven zelfstandig adviezen en regelen een consult bij de huisarts op de spoedpost als het nodig is. Door de juiste vragen te stellen, bepalen we hoe snel een patiënt onderzocht en behandeld moet worden.” Op de achtergrond is er altijd een huisarts aanwezig die met de triagist meedenkt en -kijkt.

Bel alleen met een acute zorgvraag

“Natuurlijk mogen mensen de huisartsenspoedpost bellen als ze heel ongerust zijn, of als hun klacht heel ernstig is. Bijvoorbeeld bij hevige buikpijn waarbij pijnstilling niet werkt. Koorts waarbij iemand steeds zieker wordt, ondanks pijnstilling. Tekenen van uitdroging: slecht drinken en weinig plassen.” Maar de meeste mensen die bellen, hebben geen acute vraag. En kunnen dus prima wachten tot het volgende spreekuur bij de eigen huisarts. Doordat mensen snel bellen, ook als zij niet per se direct een arts hoeven te zien, moeten mensen die wél een acute zorgvraag hebben langer wachten. En dat komt helaas steeds vaker voor. De huisartsenzorg en huisartsenposten staan al onder druk; er is een tekort aan huisartsen en de werkdruk is hoog.

Bezoek aan de huisarts

Er zijn websites en apps die helpen bij het beoordelen van de noodzaak om direct een huisarts te zien. Valentijn: “Ik tip patiënten daarom ook vaak om een volgende keer eerst zelf te checken op handige websites en apps die helpen als u twijfelt of u naar de dokter moet.” De websites www.thuisarts.nl en www.moetiknaardedokter.nl geven betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte. Is er geen sprake van een acute vraag, maar twijfelt u alsnog of u een bezoek moet brengen aan de huisarts? Denk dan aan App de verpleegkundige: een app waarbij u online doktersadvies krijgt op het moment dat het ú uitkomt. SkinVision, een app waarmee u verdachte plekjes op uw huid controleert. En de CZ Gezondheidslijn, voor vragen over gezondheid, ziekte, leefstijl en medicijnen.

Zelfredzaam

Als u zelf een oplossing kunt vinden, dan helpt u de zorg toegankelijk te houden. Dat wordt steeds belangrijker door toenemende personeelstekorten in de zorg. Valentijn: “Het zou enorm helpen als mensen nog meer gebruikmaken van alle handige informatie die al beschikbaar is. Want er is heel veel betrouwbare informatie te vinden. Daarmee verminderen we de druk op de huisartsenspoedzorg. En daardoor kunnen huisartsen en triagisten de druk op de dagzorg ook beter aan. Dat is belangrijk voor toekomstbestendige huisartsenzorg.”